Psikologi Al Quran

Sangatlah POWER!

Ayat sebegini membuat hati saya sayu... membuat saya tertunduk layu... membuat saya bersemangat untuk bangkit kembali... Thank you Allah for the Quran! I Love you....Penawar bagi segala penyakit di dalam dada Yunus:27

Petikan dari Surah Ali 'Imran

" Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa" : 133

CEPAT... jangan DITANGGUH... CEPATLAH WAHAI SEMUA... LIKE NOW..YES... SEKARANG... OK, LEPAS BACA NOTA INI!


SIAPA DIA ORANG BERTAQWA ITU????
"(iaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan":134

LETS BE THEM!!! Mari jadi antara mereka yang bertaqwa :-

1. Bagi lah rezeki yang ada pada kita kepada orang lain walaupun hakikatnya kita tak ada...atau cuma cukup-cukup saja...

Teringat kisah cucu Rasulullah, Hasan dan Husin serta Ali dan Fatimah yang masih bersedeqah walaupun berpuasa.

Mereka berpuasa nazar 3 hari - lalu datang orang miskin pada hari pertama - (Fatimah cuma ada sedikit sahaja gandum cukup untuk buat roti untuk ketiga hari tersebut) akhirnya mereka berbuka hanya minum air kosong kerana diberi makanan pada si miskin tersebut. Hari ke2 - datang anak yatim Muhajirin - mereka memberi juga hidangan yang sepatutnya disantap, berbuka lagi dengan air kosong. Hari Ke-3 - Datang tawanan Musyrik- mereka beri juga makanan yang tinggal sedikit itu... Pada hari ke3, barulah Ali membawa mereka berjumpa Rasulullah - cucu-cucu baginda longlai kerana 3 hari tidak makan...

ALLAH! Saya hampir menangis membaca kisah ini.. Kita makan penuh satu meja! Sungguh hebat mereka ini.... Sungguh hebat keluarga pemimpin agung ini.... tidak akan terjadi begini dewasa ini... Insaf betul saya...

2. Orang yang menahan MARAH!

Allah, saya cuba dan cuba Ya Allah..dan setelah dekat dengan Quran... memang ianya turut reda.... Apa itu menahan amarah? Iaitu bila kita rasa nak meletup...bila rasa nak marah sangat..at that point of time....WAKTU ITULAH kita tahan dan sabar..bukan lepas..tapi sebelum - ITULAH KEMENANGANNYA..Itulah orang yang bertaqwa... Dan tidak mungkin kita dapat kekuatan sekiranya kita tidak dekat dengan Quran... Quran itu melembutkan hati... Orang-Orang yang keras jiwanya dan hatinya, mampu dijinakkan dengan Quran tetapi kita harus benar-benar berserah dan menghadap Quran dengan penuh rendah hati dan kejujuran...

3. Maafkan lah orang yang menyakiti kita!

Ya Allah... :) It does wonders to yourself... I shall do this everyday... Lets do this everybody... :) Maaf kan saja mereka yang telah menyakiti kita... lagi senang dari mengangkat beban dengki dan benci di bahu! Ya, saya maafkan anda semua dan semua yang bencikan saya... yang mencaci dan mengeji saya... :) Maafkan segala kesalahan saya yang lalu juga ya?

4. BUAT BAIK! Allah Will Love You!

Allah CINTA...bukan setakat sayang atau suka, TAPI - CINTA!! Apa dia "buat baik"? Ya Allah, terlalu mudah... senyum pada orang, tanya rakan kita yang nampak sugul dan sedih masalahnya- dengarkan luahan hatinya, berikan sokongan padanya, angkatlah sampah yang merata di KL dan Malaysia ini, bantulah orang lain, wanita atau ibu mengandung misalnya, atau orang yang ramai anak, yang kadang-kadang ber bag-bag kena angkat...nak jaga anak lagi. Ya tolong orang lain angkat barang lepas ber'shopping' di Giant...(kadang-kadang tu banyaknya barang, tak ada orang nak tolong, bukak pintu pun tak mahu), tolonglah orang-orang yang perlukan pertolongan..its endless! Terlalu banyak contoh!

Oh I so want Allah to LOVE me! You don't love me its ok, NO Problem AT ALL...I don't really mind you see... I just want Allah to love me..I'll be safe... Selamat diri ini... Allah layakkanlah diriku untuk dicintaiMu!

"dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan dosa itu, sedang mereka mengetahui" :135

Allah tahu hambanya ini lemah - dhaif...kita akan melakukan kesilapan dan tergelincir... MasyaAllah...Allah is so kind... Ayat ini benar-benar membuatkan saya terduduk dan sedih, terlalu hiba rasanya...

Tatkala kita melakukan kesilapan dan dosa....(yang pasti semua kan lakukan) baik besar atau kecil. Kemudian, kita INGAT pada Allah! Kita berhenti! Kita minta maaf...kita minta ampun, kita MENYESAL...baik dalam hati sekalipun.... kerana Allah Maha Mengetahui segala isi hati.... Maka kita TINGGALKAN atau kita berjanji pada diri, mahu berubah.... Allah AKAN AMPUNKAN... dan balasannya ialah "syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya...":136

 

WHAT ELSE CAN YOU ASK FOR? NAK APA LAGI?

MasyaAllah, tell me your heart didn't skip a beat? Tak mungkin hati kita tak terusik sedikit pun apabila membaca dan cuba memahami Al-Quran....

Jangan takut dengan Quran....Ramai yang nak pegang pun takut. Macamlah payah sangat Quran ni...Quran BUKAN hanya untuk para Ustaz dan Ustazah. Quran ini untuk KITA SEMUA! Untuk saya dan anda. BUKALAH..it's NOT that hard to understand...mungkin ada ayat-ayat yang perlukan penjelasan yang lebih mendalam, ya memang benar...NAMUN hakikatnya The Quran speaks straight to you...right at you...

Quran ini BERCAKAP dengan kita...ianya mudah untuk difahami. Pasti ada ayat yang akan meninggalkan kesan pada hati kita yang sering tercari-cari ubat dan penawar. Kita pergi ke disko, pergi minum, pergi merokok..Ianya TIDAK membantu wahai rakanku. Sekejap mungkin 'masalah' kita hilang, kemudian hati kita yang kosong itu kembali mencari sesuatu, kita mengisinya dengan 'hiburan sementara' yang cuma menyakitkannya lagi, lalu esok hari dan hari-hari mendatang ianya timbul lagi dan lagi dan lagi..

Setiap kali kita buka Al-Quran (walau dah 1000 kali) ada saja ayat dan pelajaran baru yang kita dapati dari Mukjizat Agung ini. GUARANTEED!

YA! AL QURAN untuk DIBACA DAN DIHAYATI, untuk DIINGATI dan DIAPLIKASI...bukan hanya hiasan hantaran atau hiasan di dinding mahupun dibiarkan berhabuk di rak buku - takut benar kita mahu memegang Al-Quran.

Read the Quran anywhere...In the bus or plane, on a sailing ship or even a discovery trip! Under a shady tree or by the deep blue sea...Subhanallah! Read the Quran Anywhere...Bukan hanya atas sejadah selepas solat!

Thank you Allah for giving us The Quran...

Ameen.

Lets Read It. Lets UNDERSTAND it the best we can! Lets MEMORIZE it! Just DO IT!

 

Love,

Wardina Safiyyah

 

DISCLAIMER: Tulisan diambil dari nota FB Wardina, tidak ditulis dengan bahasa yang lengkap dan sempurna. Harap maklum

AddThis Social Bookmark Button
 

Semua Komen  

 
+1 # RE: Psikologi Al Quransyam 2011-12-23 21:31
Setiap yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T...
Setiap yang buruk itu datangnya daripada diri kita sendiri...
Maka, hendaklah kita kembali kepada Allah S.W.T. sekiranya kita telah melakukan keburukan & kesalahan.... ;-) :-)
Quote
 
 
0 # RE: Psikologi Al Qurantun eena 2011-12-23 22:56
Subhanalallah.....jazakallah khair...beautiful article ..a good reminder to all of us...kita perlu bertaubat setiap saat kesilapan
Quote
 
 
0 # RE: Psikologi Al Quranleen 2011-12-24 07:41
Thanks kak Dina.... ;-)
Quote
 
 
0 # RE: Psikologi Al QuranAdawiyah 2011-12-24 15:23
Terima kasih kak dina, kerana penulisan kak dina ini amat meninggalkann kesan di hati saya..Alhamdulillah..

Semoga Allah merahmati kak dina sekeluarga aminn....
Quote
 
 
+1 # psikologi Al-quranNUR FARAHIN ROSLI 2012-01-01 21:41
segala pengajaran banyak terkandung dalam kitab al-quran.terima kasih kak dina
Quote
 
 
+2 # RE: Psikologi Al Quranemi 2012-01-04 21:32
Quran 'bercakap' dengan kita...Ya, kerana quran adalah revelation, wahyu..Kata-kata dari Allah. Saya juga inginkan piala taqwa itu. Pray for me too!
Quote
 
 
0 # RE: PSIKOLOGI AL-QURANirdah 2012-01-17 15:16
thanks kak wardina~~
sekali baca saja sya rsa sgt tersentuh.... sya t'tanya pd diri adkh sya mmpu utk mjadi sbahagian dripadanya...
Quote
 
 
+1 # TQ ALLAHDiana 2012-01-23 22:50
saya terlalu jauh tergelincir.. terlalu sakit untuk patah balik @ bangun dan mulakan langkah utk hari esok.. tapi, demi kedua org tua, saya mesti gagahi jua.. terlalu perit untuk saya luahkan namun pahit utk ditelan.. tq ALLAH cz beri saya peluang temui insan semulia WARDINA SAFIYYA.. insyallah saya akan perbaiki diri saya..
Quote
 
 
0 # TQ Allahsofia 2012-02-10 10:18
Assalamualaikum ,

TQ kak dina ats nukilan akak yg sedikt sebnyk mbantu sy yg sedg tcari2..mcari ketenangan dan kebahagiaan yg hilg setelah suami sy meninggal..bg sy segalanya gelap..dan sy cuba utk bangkit skg ni..tapi masih dlm keadaan kehilangan..sy arap akak akn trus bwt artikel mcm ni agr dpt bantu mereka yg perlukan santapan rohani macam sy
Quote
 
 
+5 # Psikologi Al-QuranAzriani Ismail 2012-03-11 23:47
Alhamdulillah, saya sudah merasai apa yang kak dina cuba sampaikan. sekarang saya mulai merangkak membaca setiap bahasa dalam Al-Quran dan membaca setiap tafsiran, ternyata Al Quran lebih menenangkan jiwa saya. Saya sangat keras hati, tapi hati saya akan lembut jika membaca Al Quran, PROVED!! Thanks Al Quran and thanks kak dina to share your knowledge with others. Love!!=)
Quote
 
 
+1 # salam.farhana kadzar 2012-03-12 21:04
subhanallah terima kasih kak.teruslah mengingatkn kami.wish that we have more 'wardina -like':insyaAllah usaha dakwah akk xsia2.Allah sentisa bersama kita.
Quote
 
 
+1 # RE: Psikologi Al Qurantukang kata 2012-03-12 21:06
ya Allah saya akan cuba buat aktiviti membaca al-Quran selalu dan hafal ia. inshaAllah saya mampu. terima kasih kak dina atas peringatan ini.
Quote
 
 
+1 # RE: Psikologi Al Quranhamba Allah 2012-03-12 21:15
Marilah kita kembali kpd fitrah Allah iaitu manusia hidup dibumi beral-quran :)
Quote
 
 
+3 # PSIKOLOGI AL QURAN- NUR HAYATI YATIHANNANur Hayati Yatihanna 2012-03-12 22:33
YA ALLAH, syukran for this article..sgt bermanfaat..

Satu dua ayat Al-Quran n kembangkn mengikut situasi kita..semoga dpt mngambil iktibar to be better person in future..insyaALLAH..amin..- nur hayati yatihanna :-)
Quote
 
 
+1 # tqsaleha idris 2012-03-13 03:18
tmksih ats peringtn ini. Fazakkir iinnazzikra tanfaul mukminin
Quote
 
 
+2 # Islam is beautiful!!Fatihah Hadi 2012-03-13 21:08
Islam is beautiful and you, Kak Wardina Safiyyah you made Islam even more beautiful trough your writing. Coz it is really came from your heart and your experience. I wish I could read your books on Living as True Muslims from your point of view someday..
Quote
 
 
+1 # psikologi alquranJamalPutra 2012-03-15 22:38
thankz for the article kak dina..
truely appreciate it.. :-)
Quote
 
 
+4 # RE: Psikologi Al Quranpencari redha Allah 2012-03-19 10:42
bahasa senang: Al-quran is the SOP (standard operation procedure) for muslim yang mencari keredhaan Allah s.w.t dari setiap aspek kehidupan.Jazakallah...
Quote
 
 
+4 # RE: Psikologi Al QuranSyazwani 2012-03-29 15:23
Thanks atas article n peringatan ni...InsyaAllah akan diambil iktibar darinya...
Quote
 
 
0 # RE: Psikologi Al QuranAlong 2013-05-13 12:27
Tersentuh.. i want to be them..
Quote
 
  • 25
    Dec

    Workshop Twins of Faith
    SISTERS ONLY
    . "Struggling to become a better Muslimah Everyday"

  • 12
    Nov

    Kem Sinergi Keluarga Bahagia bersama Ustaz Hasrizal & Tuan Fazrul

  • 14
    Nov

    Emcee @ PNB

  • 17
    Nov

    Kempen Membaca

Wardina VLog

Saksikan video-video terkini Wardina

Video-video Wardina membicarakan isu-isu mengenai perkembangan diri, anak-anak, keluarga dan lain-lain lagi.

Tonton Video